Paradise Lost

Zaczynali od death-doomowych ciÄ™ĆŒarĂłw, z czasem stali się gwiazdami metalu gotyckiego i MTV, potem dali susa w rockowym kierunku, by następnie bez ogrĂłdek eksplorować okolice ponurego synth-popu
 Sporo tego, lecz w dalszej kolejnoƛci Paradise Lost zaczęli wracać do matecznika, stopniowo odgrzebując swoje korzenie, co rĂłwnieĆŒ wyszƂo im na dobre. Brytyjczycy z Halifaksu to niekwestionowani krĂłlowie klimatycznego metalu – pewnie dlatego wracają do nas tak często. Na Mystic Festivalu zobaczycie ich w wyjątkowym wydaniu, bo z wybraną przez fanĂłw setlistą. Nie omiƄcie tego.

Historia:

Paradise Lost zaczęli swoją przygodę w 1988 roku w niezbyt wielkim Halifaksie jako licealiƛci. Pierwotną inkarnację zespoƂu stanowili Nick Holmes, Greg Mackintosh, Aaron Aedy, Stephen Edmondson oraz Matt Archer. Ten ostatni zabawiƂ w skƂadzie ledwie parę lat – podobnie jak jego następcy za zestawem perkusyjnym – lecz pozostaƂa czwĂłrka dziaƂa razem nieprzerwanie od samego początku. Formacja zaczynaƂa od demĂłwek, ktĂłre mimo chaƂupniczego charakteru byƂy zupeƂnym novum na scenie ekstremalnej. Gdy wszystkie kapele z okolic death metalu gnaƂy przed siebie, Brytyjczycy stawiali na doomowe tąpnięcia podrasowane ƛmierćmetalową zgnilizną. DokƂadnie ten sam kierunek utrzymali na wydanym w 1990 roku debiutanckim „Lost Paradise”. PƂyta narobiƂa szumu w europejskim (i nie tylko) podziemiu, a jako ĆșrĂłdƂo inspiracji cytowali ją choćby Chris Reifert z Autopsy czy Ross Dolan z Immolation. Mimo tego, kwintet nie zasypiaƂ gruszek w popiele i juĆŒ rok pĂłĆșniej zaprezentowaƂ pod wieloma względami przeƂomowy „Gothic”. MateriaƂ, przy zachowaniu death-doomowego ponuractwa, eksplorowaƂ wątki rocka gotyckiego i post-punku. OkazaƂo się to rewolucją, ktĂłrej wynik to narodziny metalu gotyckiego. Mimo tego, na następnym albumie Paradise Lost wcale nie kontynuowali tej drogi. „Shades of God” z 1992 r. to klasyczny doom metal z rozbudowanymi strukturami i Holmesem odchodzącym od typowego growlu. PƂyta zapewniƂa Anglikom jeszcze większą popularnoƛć, ale najlepsze dopiero miaƂo nadejƛć. „Icon” z 1993 roku – rĂłwnieĆŒ doomowy, choć z jeszcze wyraĆșniejszym naddatkiem hard rocka i przebojowoƛci – katapultowaƂ piątkę przyjacióƂ do duĆŒych klubĂłw, hal i
 do staƂej ramĂłwki MTV! Nie będzie przesadą stwierdzić, ĆŒe na Starym Kontynencie panowie funkcjonowali jako gwiazdy rocka, a ten status tylko podbiƂ dwa lata mƂodszy „Draconian Times”. Piąty peƂnoprawny krÄ…ĆŒek grupy, juĆŒ w peƂni ukazujący ich gothmetalowe oblicze, okazaƂ się strzaƂem w dziesiątkę, rozchodząc się w ok. milionie egzemplarzy. Mimo tego Paradise Lost nie byliby sobą, gdyby nie zagrali sƂuchaczom na nosie. W 1997 roku wydali „One Second”, a więc zbiĂłr piosenek znacznie mocniej czerpiących z rocka i popu, ktĂłre w zasadzie stuprocentowo oddaliƂy ich od metalowego ƛwiatka. Wydawnictwo, mimo dobrych wynikĂłw sprzedaĆŒowych, spotkaƂo się z mieszanym przyjęciem, ale prawdziwy wybuch nastąpiƂ niedƂugo potem. W 1999 r. skƂad puƛciƂ w Ć›wiat najbardziej kontrowersyjny album, „Host”, a więc rzecz zanurzoną po uszy w synth-popie i darkwavie, gdzie nawet rockowe elementy funkcjonują gdzieƛ na drugim planie. Kolejne w dyskografii „Believe in Nothing” oraz â€žSymbol of Life” – wciÄ…ĆŒ utrzymując eksperymentalną trajektorię – eksponowaƂy większy niĆŒ w przypadku dwĂłch poprzednikĂłw nacisk na partie gitar, ale wciÄ…ĆŒ staƂy obok metalu. Ostateczny powrĂłt do ciÄ™ĆŒarĂłw nastąpiƂ w 2005 roku za sprawą „Paradise Lost”. Od tamtej pory zespóƂ znĂłw jest wierny swoim korzeniom, co ujawniƂo się zwƂaszcza za sprawą „The Plague Within”, „Medusy” i â€žObsidian”, czyli materiaƂów Ƃączących ich firmowy gotycko-metalowy styl z okazjonalnymi susami do death-doommetalowych początkĂłw. Obecnie Paradise Lost pracują nad nowym krÄ…ĆŒkiem, pierwszym od czasĂłw wspomnianego „Obsidian” z 2020 roku.

Dyskografia:

PeƂne albumy:

Lost Paradise, 1990
Gothic, 1991
Shades of God, 1992
Icon, 1993
Draconian Times, 1995
One Second, 1997
Host, 1999
Believe in Nothing, 2001
Symbol of Life, 2002
Paradise Lost, 2005
In Requiem, 2007
Faith Divides Us – Death Unites Us, 2009
Tragic Idol, 2012
The Plague Within, 2015
Medusa, 2017
Obsidian, 2020

EP-ki:

Seals the Sense, 1994
Gothic EP, 1994
3 Tracks for Free, 2017

Demo:

Morbid Existence, 1988
Paradise Lost, 1988
Frozen Illusion, 1989
20 Lost Minutes, 1995

Single:

In Dub, 1990
As I Die, 1993
The Last Time, 1995
Forever Failure, 1995
True Belief, 1997
Say Just Words, 1997
One Second, 1998
So Much Is Lost, 1999
Permanent Solution, 1999
Sell It to the World, 2000
Mouth, 2001
Fader, 2001
Erased, 2002
Forever After, 2005
The Enemy, 2007
Crucify, 2012
The Last Fallen Saviour, 2012
The Longest Winter, 2017
Blood and Chaos, 2017
Fall from Grace / Ghosts, 2020
Draconian Times MMXI, 2020

Live albumy:

At the BBC, 2003
The Anatomy of Melancholy, 2008
Draconian Times MMXI, 2011
Tragic Illusion Live at the Roundhouse, London, 2013
Symphony for the Lost, 2014
Live at Rockpalast 1995, 2019
Gothic – Live at Roadburn 2016, 2021
At the Mill, 2021
Live Death, 2022

Kompilacje:

Gothic / Lost Paradise, 1996
Shades of God / Icon, 1996
Reflection, 1998
Drown in Darkness – The Early Demos, 2009
Lost in Time, 2012
Tragic Illusion 25, 2013
Maximum Plague, 2015